De unieke meerwaarden van een bibliotheek in het domein werk zijn de laagdrempeligheid, neutrale positie, springplank naar verdere persoonlijke ontwikkeling (een leven lang leren) en de hoge mate van klantvriendelijkheid. Dit domein biedt dan ook veel kansen voor elke bibliotheekorganisatie. Met Walk&Talk bijeenkomsten kan een bibliotheek eenvoudig en met verzekerd succes ervaring opdoen op een nieuw terrein. Ervaring die zeker naar meer zal smaken!

Op ruim 85 bibliotheeklocaties worden Walk&Talk bijeenkomsten georganiseerd.

Wat is Walk&Talk – dé koffiepauze voor iedereen die werk zoekt?

Walk&Talk is een eenvoudig op te zetten activiteit. Deze maandelijkse bijeenkomsten worden op een vaste dag, tijd en locatie georganiseerd en begeleid door een vaste, door ons getrainde, begeleider (bibliotheekmedewerker). Elke bijeenkomst duurt 2 uur. Iedereen die (ander) werk zoekt is van harte welkom. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.

Walk&Talk bijeenkomsten hebben een doel; beweging in je zoektocht naar werk. In deze snel veranderende arbeidsmarkt is het belangrijk om zelf te ontdekken wat voor jouw zoektocht naar werk de beste aanpak is. Die aanpak is voor iedereen anders en zal in de loop van de tijd blijven veranderen. Waar kun je werk vinden? Wat kun je bij deze werkgever doen? En als deze werkgever nieuwe medewerkers nodig heeft, hoe worden deze dan gevonden en geselecteerd?

Walk&Talk bijeenkomsten zetten deelnemers (figuurlijk) in beweging. We combineren steeds een praktisch onderwerp met de praktijkervaring van deelnemers. Walk&Talk begeleiders spelen hierbij een cruciale rol; zij zorgen voor veiligheid, neutraliteit en kwaliteit van de bijeenkomsten.

Walk&Talk heeft 8 uitgangspunten. Deze bieden begeleiders én hun bibliotheekorganisatie kaders waarbinnen veel ruimte is voor de eigen lokale accenten. Aan Walk&Talk kunnen veel activiteiten worden gekoppeld die in het verlengde liggen van het domein werk; taaltrainingen, ontwikkeling van digitale vaardigheden, (online) sollicitatietrainingen… Deze activiteiten kunnen door de bibliotheek zelf of vanuit een faciliterende rol worden georganiseerd.

Walk&Talk heeft een verbindende functie. Bibliotheken die zich eigenaar voelen van ‘hun’ Walk&Talk creëren nieuwe kansen voor hun organisatie. Wanneer een Walk&Talk locatie een tijdje loopt zien we steeds meer verbindingen ontstaan; binnen de bibliotheekorganisatie, tussen samenwerkingspartners, tussen deelnemers, lokale werkgevers, uitkeringsverstrekkers, met andere bibliotheken…

Walk&Talk is een activiteit die landelijk en exclusief door bibliotheken wordt georganiseerd. Koninklijke Bibliotheek heeft promotiematerialen ontwikkeld die passen bij de landelijke huisstijl van bibliotheken.

Starten met Walk&Talk is eenvoudig

Walk&Talk leer je vooral door te doen. Aanstaande begeleiders kunnen meteen aan de slag met het voorbereiden van hun eerste Walk&Talk bijeenkomst. Rondom de training krijgen ze op afstand begeleiding in de vorm van e-coaching, support via sociale media en worden alle vragen binnen een werkdag beantwoord. Aanmelden = direct starten! De training bestaat uit:

  • E-learning voor Walk&Talk begeleiders (inclusief e-coaching)
  • Walk&Talk Startdag
  • Walk&Talk Terugkomdag

Nieuwe Walk&Talk begeleiders trainen

Op bestaande Walk&Talk locaties kan het aantal begeleiders eenvoudig worden uitgebreid:

  1. Tijdens de Startdag en de bijbehorende e-learning voor Walk&Talk begeleiders; kennismaken met het concept, de doelgroepen werkzoekenden en van werk naar werk en met het domein werk en inkomen.
  2. Na begeleiding van minimaal één Walk&Talk bijeenkomst deelname aan de Terugkomdag; leer van de ervaring van andere begeleiders, leer welke praktische tips over solliciteren je aan deelnemers kunt geven en hoe je vanuit Walk&Talk samen kunt werken met verschillende partners.

Bijzonderheden: Je kunt op elk gewenst moment starten met de e-learning voor Walk&Talk begeleiders. Informeer vrijblijvend naar de kosten en trainingsdata. Contact